Valla-test.

Hej. Nu på eftermiddagens pass hade vi som syfte att lära oss mer om valla och hur många lager man behöver för att få fäste.
.
Testet gick till så att vi först tvättade bort all gammal valla. Därefter började vi med att lägga på två lager, åkte en slinga på 1,5 km la på två nya lager och så vidare, tills att vi hade 8 lager valla. Alltså fyra rundor sammanlagt.
Resultatet blev såhär:
.
Två Lager:
Vi hade båda bra glid men knappt något fäste alls i uppförsbackarna. Även små kullar var svåra att ta sig över utan att saxa bredvid spåren. Om vi tog oss uppför en backe genom att diagonala var det av ren kämparvilja och utan någon fin teknik. 
Fyra lager: Fortfarande bra glid och bättre fäste än innan. Vi klarade att diagonala i samtliga uppförsbackar, fast det var svårt att hålla ihop tekniken i de brantare partierna och över krönen utan att få bakhalt.
Sex lager: Ingen dirket märkbar skillnad från fyralagers-varvet.
Åtta lager: Vi båda tyckte att glidet kändes lika bra som de tidigare varven. Vi kunde åka avslappnat och stort och tog oss över krönen utan problem.
.
Sammanfattning: Det gick bättre och bättre ju fler lager vi la på. Men samtidigt tror vi inte att det hade fortsatt på samma sätt om vi lagt på ännu fler lager. Vi tror desutom att det kan skilja sig beroende på väderförhållanden och temperatur. Men runt 6-8 lager fungerar bäst för ett hållbart och säkert resultat. Såklart ska man inte alltid lägga på så många lager utan just första gången man vallar efter att skidorna är rengjorda.
.
Skidstatus just nu:
Väder: molnigt, lätt snöfall
Temperatur: -5
Valla: Blå extra
Spår: 4/5. Hårda bra spår. Mycket folk i spåren som höll dem fria från snö.
Samlade skidmil: 6,5 mil
Känsla: Armarna skrek rätt bra första varvet när vi inte hade något fäste. Men under passets gång gick det bättre och bättre.
Totalt antal vurpor: 0 st.
Antal omåkningar: 3 st
Antal som har kört om oss: 0 st.
Färdkost: ingenting



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0